Over BKWI BKWI in vogelvlucht
Over BKWI valt heel wat te vertelen, maar soms is less more. Daarom; BKWI in vogelvlucht
BKWI werkt als een apart en herkenbaar organisatieonderdeel van UWV in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. We bestaan sinds januari 2002. De oprichting van BKWI vloeit voort uit de invoering van de wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) in 2002.
We bevorderen de samenwerking tussen overheidsorganisaties. Zo zorgen wij ervoor dat gegevens over burgers en bedrijven door deze organisaties gedeeld worden op een snelle, makkelijke en veilige manier; binnen een paar seconden een digitaal klantdossier op maat. Hierdoor ervaren burgers betere dienstverlening door de overheid.
We werken primair voor gemeenten, SVB en UWV maar waar mogelijk helpen wij ook andere overheidsorganisaties binnen het SZW-domein.
BKWI is innovatief in oplossingen en we maken zoveel mogelijk gebruik van bestaande kennis, voorzieningen en informatie. Hergebruik van bestaande voorzieningen is voordelig en efficiënt.
BKWI missie en visie
Missie BKWI
De overheid biedt goede en efficiënte dienstverlening aan burgers en bedrijven. BKWI maakt hiervoor de digitale uitwisseling van gegevens mogelijk voor uitvoeringsorganisaties, primair in het SZW-domein.
Visie BKWI
BKWI is gegevensknooppunt binnen het SZW-domein. We faciliteren ketenpartners steeds meer met gegevensset op maat. Onze oplossingen worden vaker (her)gebruikt ten behoeve van dienstverlening op het gebied van publieke taken.
Onze kracht zit in de combinatie van regisseren, ontwikkelen en beheren. Vanuit deze kracht en onze kennis op de keteninformatisering worden wij gevraagd bij te dragen aan het implementeren van wet- en regelgeving. Hierbij gaan we de juiste allianties aan.
We leveren betrouwbare en veilige producten. We werken met moderne methodes in goede afstemming met onze ketenpartners, zodat we snel kunnen schakelen in alle fases van het proces. We investeren in vakmanschap en versterken onze organisatie. We investeren in innovatie om ook in de toekomst goede en efficiënte dienstverlening mogelijk te maken.
BKWI, wat is kenmerkend?
- BKWI ontwikkelt en beheert Suwinet
- BKWI doet bijna alles in eigen beheer en heeft daardoor een korte tijd naar de markt
- Suwinet is van UWV, SVB en de gemeenten. Samen met het ministerie van SZW bepalen zij mede onze portfolio.
- BKWI werkt als een apart en herkenbaar organisatieonderdeel binnen UWV
BKWI werkt op maat
- BKWI kan gegevens aanleveren die organisaties kunnen raadplegen op hun eigen systeem of men krijgt direct toegang tot het online systeem van BKWI.
- BKWI kan ook nieuwe producten en diensten op maat leveren.
- Wij kijken naar de vraag en dan pas naar de best passende dienst.
- BKWI werkt Agile. Ontwikkeling en oplevering in verschillende stappen. Nauw contact met opdrachtgever.
Samenwerking
BKWI werkt nauw samen met IB
- Ontsluiten bronnen
- Innovatie
- Trekken gezamenlijk op bij veel opdrachten van SZW
Trends
- BKWI investeert meer in innovatie
- Meer generiek ontwikkelen zodat de service door meerdere partijen gebruikt kan worden
- Informatieplatform voor veilige gegevensuitwisseling
- BKWI verbreedt haar werkveld naar domein SZW
- Als een vraag het SZW doel dient en de ontsluiting is er al, dan gaat BKWI voor hergebruik van de ontsluiting
Bescherming persoonsgegeven staat voorop
- BKWI zorgt voor een veilige autorisatie en authenticatie. Ze filtert de toegang tot gevoelige Gebruikers kunnen alleen de informatie inzien die nodig is voor hun wettelijke taak.
- Alle handelingen worden gelogd en gebundeld in rapportages. En zo kunnen de organisaties controleren op veilig gebruik.
Wat is Suwinet Services
- Slimme en veilige gegevensuitwisseling van bron naar afnemer binnen het SZW domein
- Suwinet Services bevat zelf geen persoonsgegevens maar transporteert deze van de ene naar de andere overheid
- Suwinet Services is een ‘afsprakenstelsel’, BKWI ontwikkelt de wettelijke standaarden voor Suwinet (voor beveiliging, gegevens en berichten, architectuur en beheer)
Wat zijn de prestaties van Suwinet Services?
- Iedere maand wordt van 662.422 Nederlanders een of meer keer een digitaal klantdossier opgevraagd.
- Met name door UWV, SVB en de gemeenten voor uitvoering werk en inkomen.
- Hiervoor is in 2023 bij de bronnen 87.072.285 keer een informatieverzoek gedaan door BKWI.
- Suwinet-Inkijk kent 34.731 actieve gebruikers.
- 14% van de informatie wordt via Suwinet-Inlezen rechtstreeks opgevraagd door bedrijfsapplicaties en online voorzieningen van gemeenten en van UWV.
- 99,99 % van de informatieverzoeken is binnen 6 seconden beantwoord.