Wij hebben het antwoord Vragen over de blik van de auditor op verantwoordingscyclus
Wij hebben het antwoord Vragen over de blik van de auditor op verantwoordingscyclus
Bij 9.2.1 en 9.2.2 is de opzet die u hebt als document dan hetzelfde? Dus de reguliere autorisatieprocedure in de organisatie? Alleen het bestaan document verschilt dan?
Ja klopt. Het gaat qua opzet om een autorisatieprocedure waarin minimaal ook het "vier ogen principe" en een periodieke interne controle in voorkomen. Het moet gaat om nieuwe gebruikers (joiners), medewerkers die een andere functie krijgen (movers) en medewerkers die hun toegangsrechten hebben verloren (leavers). Daarnaast willen we ook graag het wachtwoordbeleid zien.
Ingeval van “bestaan” gaat het om volledige schermprints van de Suwinet gebruikersadministratie, de autorisatiematrix van de “inleesapplicatie” bij DKD-Inlezen., En bij 9.2.5 de halfjaarlijkse rapportage over de controle van de gebruikersrechten
IDe auditor gaf net aan dat de logfiles beoordeeld moeten worden. Op welke aspecten doelt hij dan exact?
Suwinet-Inkijk is een voorziening van BKWI. Dus BKWI is verantwoordelijk voor de logging en wordt daar zelf op geaudit. DKD-Inlezen is een voorziening van BIDN (Bureau InformatieDiensten Nederland) en zij zijn verantwoordelijk voor logging van het DKD berichtenverkeer. U kunt dit bij 12.4.1 dit o.a. aantonen door de specifieke controlerapporten van BKWI op te vragen en te laten zien wat u ermee hebt gedaan aan opvolging. De rapportages van BKWI zijn immers gebaseerd op de logbestanden.
De gemeente/sociale dienst is natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de inleesapplicatie als men die gebruikt. De inleesapplicatie dient om de inkomende DKD berichten in te lezen in het eigen sociale dienst systeem.
Er bestaat onduidelijkheid voor het inleveren/invullen Suwinet verklaringen. Deze staan niet meer in de ENSIA verantwoording maar worden separaat door de BKBO uitgevraagd i.v.m. een pré-audit. Hier is de datum van 31-12 niet meer van belang. Is dit een juist beeld?
Het is me niet helemaal duidelijk wat hier wordt gevraagd. Op het gevaar af dat ik antwoord geef op een niet zo bedoelde vraag, het volgende: de gemeente is altijd verantwoordelijk voor de ENSIA verantwoording. Dus als u bijvoorbeeld DKD-Inlezen gebruikt als grotere sociale dienst en een inleesapplicatie hebt verwachten we een assurancerapport over de 14 DKD normen vanuit de leverancier van de inleesapplicatie. Ingeval deze geen assurancerapport levert (een Suwi TPM) dan moet de auditor dit zelf “inclusive” onderzoeken. Als u bijvoorbeeld de P-wet uitbesteed aan een intergemeentelijke sociale dienst dan verwachten we ook een Suwi assurancerapport. Eigenlijk moet alles op 31-12 gefixeerd zijn maar in de praktijk kan het niet anders dan dat hier in de praktijk wat gemakkelijk mee wordt omgegaan bij service organisaties omdat de rapporten beschikbaar moeten zijn op het moment dat de ENSIA coördinator de vragenlijsten invult. Anders dan bij DigiD stelt BKWI geen prijs op deze assurancerapporten van serviceorganisaties omdat de resultaten daarvan immers zijn verwerkt door de auditor van de ENSIA audit.
Kunnen we ook een link ontvangen naar de handreiking van Norea?
Jazeker: https://www.norea.nl/uploads/bfile/25d3421b-bcae-4a97-bde6-fa91e2b77b58
Het gaat om de Handreiking Suwi gemeenten 2025 versie 1.0
Klopt het dat er dit jaar geen specifieke vragen in Ensia gesteld worden over Suwinet? Het woord Suwinet komt niet voor in mijn vragenlijsten.
Dit is meer een vraag voor de VNG. Maar het klopt dat de speciale Suwinet vragen niet langer zijn opgenomen. U moet dus de relevante BIO vragen hiervoor invullen. Waarom de speciale vragen zijn vervallen, is mij niet bekend.